Saturday, August 23, 2008

tadika dslr #1

bgn, selamat pagi cikgu!
hehehe..

ok2, ni class tadika dslr utk aku letak artikel2 yg aku baca psl dslr.
disbbkn aku dh campak duit beli dslr, maka aku kene lh blajar gune natang neh.

first2, utk tgkp gamab gune dslr ader 3 mende basic yg perlu aku tahu;
1) aperture, 2) shutter speed & 3) iso speed


apakah aperture itu?
aperture adalah bukaan diaphragm yg mengawal brp byk cahaya yg masuk.
f-number berkadar langsung dgn jarak focus & berkadar songsang dgn bukaan diaphragm.
i.e. lg kecik f-number, lg dekat jarak focus (latar belakang akan jd blur) & lg besar bukaan diaphragm.


apakah shutter speed itu?
shutter speed adalah kelajuan tirai lensa yg mengawal brp lama cahaya masuk.
shutter speed berkadar langsung dgn kelajuan buka & tutup tirai lensa.
i.e. lg laju shutter speed & lg laju tirai lensa (pergerakan gamab akan membeku)


apakah iso speed itu?
iso speed mengawal sensor's sensitivity.
ianyer berkadar songsang dgn jumlah cahaya persekitaran & berkadar terus dgn jumlah noise yg terhasil (kekurangan kualiti gamab).
i.e. iso speed tinggi, suasana gelap & noise yg tinggi (kualiti gamab kureng)


so, apakah kaitan antara aperture & shutter speed?
utk gamab yg menarik, setiap f-number ader limit shutter speed yg disarankan & adalah berkadar songsang dgn shutter speed.
i.e. lg kecik f-number, lg laju lh shutter speed yg aku buleh gune.


ape pule kaitan antara aperture, shutter speed & iso speed?
kombinasi antara mereka ini akan menentukan ketajaman, jumlah cahaya & kualiti gamab saya.


ok, jom tangkap gamab!

source: enjoy dslr by canon

No comments: